Blog | Branding en Positionering

Branding, Corporate
Identity, Merkstrategie en Positionering. Wat is dat
nou eigenlijk allemaal?

Terminologie. Niemands favoriet. Wel nodig om zaken te begrijpen. En daarom leggen we het uit. Branding, brand identity, corporate identity, merk, merkstrategie en positioneren. Wat is dat nou eigenlijk allemaal? Weten wat je moet aanpakken? Dan moet je weten wat het betekent. Kennis is macht. En onze kennis delen we graag met jou.

Laten we vooropstellen dat deze items op een of andere manier zijn verbonden met elkaar. Niet gek dus, dat ze wel eens met elkaar verward worden. Toch zit er wel degelijk verschil in, anders worden er ook geen verschillende termen voor gebruikt. In deze blog leggen we uit wat de termen betekenen. In onze eigen taal die jij hopelijk ook begrijpt. Zo niet dan horen we het graag. En leggen we het gewoon nog een keer uit.

Branding en Positionering

Branding

Branding is een vorm van marketing dat niet gericht is op de verkoop van het product of dienst maar het bouwen aan je merk. Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Grappig detail; branding is een afgeleide van brandmerken, dus het inbranden van je merk. En wij doen dit maar al te graag.

Brand identity

Brand identity is de Engelse vertaling van huisstijl. Daar praten wij dan ook liever over. Huisstijl. Iets waar Sandifort ID bekend om staat, groot mee is geworden en kei goed in is. Ook al zeggen we het zelf. Enfin. De huisstijl is de manier waarop je visueel als bedrijf of merk naar buiten treedt. Het is de symbolische identiteit van het bedrijf of merk.

‘We praten liever over huisstijl. En daar zijn we
kei goed in. Ook al zeggen we het zelf…’

Corporate identity

Corporate identity wordt vaak gezien als huisstijl. Maar het gaat verder dan dat. Het gaat ook om de communicatie en het gedrag van de organisatie. En om de persoonlijkheid van de organisatie. De cultuur. Je kan het beste omschrijven als datgene wat de organisatie daadwerkelijk is. Het is iets anders dan hoe je gezien wordt. Dat is namelijk je imago. Vaak verschillen de manier hoe je gezien wilt worden en hoe je gezien wordt.

Merk

Een merk is een teken, in de vorm van een naam en/ of logo dat betekenis geeft een aan product, dienst of bedrijf. Door een merk word je herkenbaar. Het roept bepaalde associaties op. Het wordt een gezicht voor het bedrijf. Bij McDonalds denk je aan hamburgers en bij Nike aan sportkleding. En andersom net zo, bij hamburgers denk je aan McDonalds en bij sportkleding aan Nike. Of een ander merk, dat kan natuurlijk ook. Bij Sandifort id denk je aan? Juist. Huisstijlen, merken en branding.

Branding en Positionering

Merkstrategie

Merkstrategie is een bepaalde lading, kenmerken, voordelen, associaties of gevoelens die verbonden worden aan een merk. Het is de kracht en de kern van het merk. Waarmee het dus eigenlijk allemaal begint.

Positioneren

Positioneren is toch branding en merkstratgie? Nee. Het is de positie die je inneemt in het brein van jouw doelgroep. Hoe jouw merk zich verhoudt ten opzichte van je concurrenten. Je merk kan nog zo sterk zijn, je moet je wel onderscheiden van je concurrent. McDonalds en BurgerKing verkopen allebei burgers, toch zijn ze niet hetzelfde. Branding en merkstrategie zijn wel een belangrijk onderdeel om je positionering te bepalen en te behalen.

We kunnen nog wel 100 termen voor je uitwerken, maar hiermee heb je wel de basis te pakken als het om de uitstraling van je bedrijf gaat. En dat is iets waar we je graag mee helpen. Past het plaatje bij je bedrijf? Klopt jouw verhaal en staat je business juist in de markt? Kan je op een van deze vragen nee antwoorden? Of twijfel je misschien? Onderneem dan actie!

A Kom maar op met je wensen. We steken de handen graag meteen uit de mouwen. In een strategiegesprek van 2 uur denken wij met jou mee en halen we de kern uit je uitdaging en geven we je advies. En reken maar dat we er hélemaal voor gaan! Én dat we je verrassen met mooie, originele oplossingen die tot de verbeelding spreken. Liever eerst nader kennismaken en praten over budget en begroting? Dat mag óók!

>> Neem contact met ons op

Tijd voor een opfrisser?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Stuur een bericht

Lageweg 32a
2222 AG Katwijk ZH
Postbus 3057
2220 CB Katwijk ZH
T (071) 408 70 81
E welkom@sandifortid.nl

© Sandifort id 2020  |  Disclaimer  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden  |  KvK Rijnland 28085883